I.A.S.R

Iniţiativa Anarho-Sindicalistă din România

Ce este nationalismul?

I. Originea doctrinei nationaliste.

“Nationalismul este o boala infantila. Este pojarul omenirii” Albert Einstein

Nationalismul este o doctrina aparuta ca reactie impotriva ideilor anarhiste din secolul XIX, alaturi de etatism. Atat etatismul cat si nationalismul au format de-a lungul timpului miezul unor orientari politice autoritare: bolsevismul, fascismul, national-socialismul. Acestea au dus la cele mai mari distrugeri cunoscute in istoria omenirii.

Argumentele ideologiei nationaliste sunt inspirate din reflectiile filosofice ale idealistilor si romanticilor germani. Hegel sustinea ca statul este superior individului si ca acesta reprezinta forma de constiinta cea mai inalta. O astfel de consideratie conduce in mod automat la condamnarea liberatii, la negarea drepturilor civile si la decizii arbitrare si nedrepte ale statului in privinta destinului oamenilor. Filosofia speculativa a lui Hegel a inspirat, un secol mai tarziu, ideologia nazista.

II. Similaritati intre bolsevism si fascism sau intre national-comunism si national-socialism.

“Fascismul este o religie. Secolul XX va fi cunoscut in istorie ca secolul fascismului” Benito Mussolini

Asadar, nationalismul poate fi identificat ca fiind comun atat ideologiei fasciste cat si celei comuniste, in forma pe care comunismul a cunoscut-o de-a lungul secolului XX. Socialismul la originile sale era internationalist, insa in forma etatista pe care a cunoscut-o mai tarziu nu a putut lua decat forma nationalista – autoritara: de aici si denumirea de national-comunism.

Atat fascismul, cat si bolsevismul (sau national-comunismul) constituie directia autoritara opusa democratiei si miscarilor libertare. Revolutiile infaptuite sub regimurile fasciste, naziste sau sub cel bolsevic contin inerent coercitia, lipsa pluralismului, intarirea autoritatii statului si intoleranta.

III. Implicatiile inerente nationalismului.

“Nationalismul este forma noastra de incest, este idolatria noastra, este nebunia noastra” Erich Fromm

Intarirea autoritatii statului ar fi o prima consecinta. Nationalistii isi bazeaza argumentele in privinta intaririi autoritatii statului pe identificarea unor dusmani din interior (e.g. evreii, homosexualii, romii, minoritatile nationale, etc.). Impotriva acestor dusmani nationalistii doresc intarirea mijloacelor de coercitie ale statului, mergand (asa cum putem identifica in istoria secolului XX) pana la genocid. Acest dusman din interior nu este niciodata acelasi cu opresorul real, identificarea lui avand scopul de a deturna atentia cetatenilor de la adevaratul asupritor (statul, clasa conducatoare, etc).

O alta consecinta ar fi limitarea libertatii tale individuale. Deoarece masele se pot revolta impotriva nedreptatilor si abuzurilor statului, nationalistii vor cauta sa detina controlul asupra acestora. Cum va fi exercitat acest control? Prin desfiintarea sindicatelor sau altor forme de aociere libera, prin controlarea stricta a educatiei, prin folosirea mass-mediei si a creatiilor literare, artistice, etc. ca mijloace de propaganda care sa sustina regimul nationalist, printr-o cultura de masa caracterizata de limbajul de lemn. Mai mult – clasa conducatoare a unui astfel de regim va cauta sa se asigure nu doar ca cetatenii sunt supusi dar vor mentine si o stare de teroare in societate, menita sa descurajeze orice forma de protest. In acest sens este cunoscuta activitatea criminala a serviciilor de politie ale statului, precum Gestapo-ul german, Ceka sovietica sau teroarea legionara impusa la noi in perioada in care acestia au detinut puterea. Astfel, toate regimurile autoritare din istorie au recurs la o restrangere aproape totala a drepturilor si libertatilor civile, folosindu-se de politia oficiala sau de grupuri paramilitare, de batausi aflati in slujba partidului (e.g. SA-ul german, politia legionara in Romania).

Identificarea unui dusman din exterior este de asemenea, o caracteristica a nationalismului. In locul bunei convietuiri, a colaborarii si pastrarii pacii, nationalistii identifica, in general printre statele vecine, un dusman. Antipatiile fata de vecini sunt cultivate, avand la baza criteriul unei presupuse superioritati fata de acestia. In acest sens istoria nationala este mistificata pentru a face loc argumentelor lor sovine.

IV. Caracteristicile nationalismului fascist.

“Nationalismul… este ca alcoolul ieftin. Prima data te imbata, apoi te orbeste, apoi te ucide” Dan Fried

Fascistii romani (legionarii sau neo-legionarii precum cei din Noua Dreapta) au folosit sau folosesc, ca mijloc de manipulare a maselor – religia.

Alte caracteristici ale fascismului (nu doar romanesc) sunt:

- organizarea militareasca. Aceasta are scopul de a nu lasa dezvoltarea individuala libera ci de a uniformiza atat pe cei care servesc in organizatia fascista cat si pe restul cetatenilor;

- discursurile dure la adresa minoritatilor (e.g. evrei, romi, maghiari, homosexuali, etc.);

- patriotismul. Acesta este promovat pentru a induce sentimentul datoriei fata de stat sau organizatia fascista si astfel sa duca la disponibilitate catre infaptuirea unor crime. Ideea de patriotism este pusa deasupra constiintei proprii, astfel incat sub acest pretext al iubirii de tara, multi ajung sa comita fapte abominabile, pe care in alte conditii nu ar fi capabili sa le comita;

- restrangerea drepturilor si libertatuilor civile. Acest lucru este necesar pentru a invinge orice forma de opozitie, caci un regim nationalist este opus unuia in care pluralismul si divergentele de idei sunt acceptate si tolerate;

- elitism. Restrangerea puterii in mainile unui grup, vazut ca fiind cel mai competent in a lua decizii. O consecinta directa a elitismului este discrimarea si coruptia morala, precum si lipsa participarii democratice sau a dezbaterii publice.

V. Relatiile dintre oameni si educatia din perspectiva nationalista.

“Patriotismul este dorinta de a ucide si de a fi ucis din motive triviale” Bertrand Russell

In privinta relatiilor dintre oameni si a educatiei, nationalistii impartasesc o viziune traditionalista. Initiative precum cele feministe sau de emancipare nu sunt vazute cu ochi buni de catre nationalisti, acestia confundandu-le chiar si cu imoralitatea. Femeia intr-o societate supusa unui regim nationalist va fi intotdeauna limitata la rolul ei tradiional.

De-a lungul istoriei, nationalistii au incurajat denuntul si animozitatea intre oameni cu scopul de a forma din acestia o masa amorfa. Acest lucru este comun fascismului si bolsevismului.

Educatia, in viziune nationalista trebuie sa serveasca – nu dezvoltarii personalitatii si obtinerii autonomiei individului ci indoctrinarii acestuia conform dogmei rigide a nationalismului. Este incurajat patriotismul pentru a deturna atentia de la adevaratele probleme, este promovat cultul eroilor cu scopul de a inocula oamenilor falsa idee a unei superioritati nationale.

12 responses to “Ce este nationalismul?

  1. Marius M 10 iunie 2011 la 17:59

    Domnule Ion Negoiaș țin neapărat să vă cunosc… aș dori, dacă se poate, să deveniți mentorul meu… este evident că sunteți mult mai inteligent decât Albert Einstein, Bertrand Russel și alții ca ei…

  2. Durruti 28 februarie 2011 la 03:22

    @I SUPPORT GENOCIDE
    Numai incerca sa justifici ceva asa de abstract ca “nationalismul” ce poate fii dezmembrat printr-un simplu experiment, constiinta etnica e un construct creat intr-un anume context social, asa cum e si natura umana in general, natura noastra e relativa si depinde de contextul social si de mediul inconjurator in care traim si crestem. Tu uiti ca inainte sa devii etnic roman ai fost om ca noi toti, inainte sa devii parte din poporul roman ai fost parte din rasa umana, caracterul tau este produsul mediului unde ai trait, crescut, manacat,baut etc. Problema e ca uitam ca viata noastra e relativa, uitam ca nu e nimic absolut in toata sarada asta umana.

  3. salpetru 26 februarie 2011 la 13:22

    @I SUPPORT GENOCIDE
    1. Exista intr-adevar un caracterul progresiv al revolutiei de la 1848: respingerea absolutismului si a dominatiei straine. Insa aceleasi obiective pot fi gasite si pe agenda libertara, oriunde un popor lupta pentru libertate. Kropotkin vorbeste si el despre sentimentul care ii leaga pe oameni de locurile natale, insa asta nu are nicio legatura cu nationalismul, care este o ideologie inerent vulgara.
    Si aceleasi chestii care apar in wikipedia, apar si in alte surse (e.g. Enciclopedia Britanica).
    2. Revolutia sociala din Spania e un exemplu al unui succes obtinut exclusiv de clasa muncitoare, care a reusit sa organizeze viata sociala si economica, mult mai bine decat era organizata inainte. Si asta in ciuda conditiilor grele ale razboiului civil.
    3. Coeficientul de inteligenta 70 este, de fapt – intelect liminar. Ca si in cazul deficientei mintale usoare (IQ 65) acesta e cauzat, de cele mai multe ori, de nestimularea zonei proximei dezvoltari. Asa incat accesul la o educatie de calitate ar determina o scadere a incidentei deficientei mintale. Asadar determinismul social, adica faptul ca mediul (accesul la educatie, la resurse materiale, etc.) genereaza adoptarea unui comportament sau altul, determina coeficientul de inteligenta, creativitatea, etc. Nationalistii, in schimb, pun in locul determinismului social, teorii pseudo-stiintifice (precum cele rasiste) si motiveaza prin prisma acestora comportamentul social.
    Chestia cu “suntem prea multi pe planeta asta” seamana cu discursul nazist privitor la spatiul vital. Ceea ce, evident, e o porcarie. E suficient loc sub soare pentru toti.

  4. I SUPPORT GENOCIDE 26 februarie 2011 la 08:26

    1. Naţionalismul s-a dezvoltat după revoluţia de la 1789 şi cele de la 1848, care eventual au avut un caracter progresiv, dar conştiinţa etnică exista de milenii. Şi wikipedia e pe acelaşi nivel academic cu un abecedar.

    2. Termenul de clasă muncitoare e o tâmăpenie, d.p.d.v. istoric s-a demonstrat că forţa revoluţionară nu sunt ţăranii sau muncitorii, ci indivizii inadaptaţi, ciudaţi – cu tendinţe revoluţionare. La anarho-sindicalism e aceeaşi chestie ca şi la marxism, ambele grupuri se uită la clasa muncitoare în acelaşi fel cum se uitau evreii la tăbliţele aduse de Moise. Şi bineînţeles că tot am citit aici ceva despre Solidaritatea – e o dovadă că, chiar şi în cazul muncitorilor, conştiinţa naţională (şi în cazul solidarităţii, cea religioasă) e mai puternică.

    3. Absolut, sunt 6.9 miliarde de oameni pe Terra, cine crede că Pământul poate susţine toată populaţia asta e un cretin şi trebuie tratat ca atare. Adevărul e că sunt oameni mai buni şi oameni mai proşti (făcând abstracţie de identitate etnică, etc.) – ca şi în natură, şi bineînţeles trebuie o re-echilibrare. 0.5 miliarde de oameni ar fi ideal decât o masă de 6.9 miliarde cu IQ mediu de 83 (ca reper, un IQ între 50-70 înseamnă retardat) – de oameni numai bun de votat Băsescu şi Geoană. Dar asta nu e ceva neapărat la subiect.

    Adevărul este dragilor că aşa numita stângă pro-muncitorească este în declin în toată lumea, pentru că aşa numita clasă muncitoare nu are şi nu a avut vreodată un caracter revoluţionar şi ca orice rigiditate, este deja depăşită rău.

  5. salpetru 15 februarie 2011 la 08:24

    @GenocideNow!

    1. Gresesti in privinta originii nationalismului.
    Nationalismul a luat amploare si s-a dezvoltat (ca ideologie) odata cu revolutia burgheza de la 1848 (sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Revolu%C8%9Bia_de_la_1848). Atunci a fost promovata ideea de stat national. “Most theories see the nation state as a 19th-century European phenomenon” (sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Nation_state).
    La acea perioada Proudhon deja publicase “Ce este proprietatea?” (in 1840), iar revolutia franceza cunoscuse tendinte libertare, asa cum va remarca mai tarziu Kropotkin in lucrarea sa “Marea revolutie franceza”. In secolul XIX si in secolul XX nationalismul va culmina adoptand valori conservatoare si manifestari retrograde la ideile de emancipare ale clasei muncitoare.

    2. Nationalismul nu este doar sovin (iar anarhismul nu poate fi decat anti-nationalist). Este si stupid. E o superstitie populara de care clasele privilegiate profita pentru a-si conserva pozitia in societate.

    3. Este amuzant cum unul care sustine ca nationalismul nu este sovin publica aici un comentariu sub numele de “GenocideNow”.

  6. GenocideNow! 13 februarie 2011 la 12:17

    Un punct de vedere pueril, luxemburghez şi deosebit de eronat din punct de vedere cronologic. Naţionalismul a existat de mult timp, luat ca o conştiinţă etnică – dar naţionalismul modern a apărut cu Revoluţia Franceză – ce a fost înaintea gânditorilor anarhişti precum Bakunin, Proudhon, Kropotkin.

    A doua mare prostie este tâmpenie este de a crede că naţionalismul e neapărat şovin – o definţie rigidă şi luxemburgheză a naţionalismului. Naţionalismul înseamnă conştiinţă etnică ce poate fi abstractă faţă de noţiunea de stat – de altfel putem spune că anarhismul naţional a fost specific acestei zone multe secole.

  7. Pingback: Ce este nationalismul? « Anti-Fa Constanta

  8. Anarho-sindicalist 4 februarie 2011 la 12:07

    Ce ar mai fi de spus intr-un post de blog? Nationalismul este in primul rand prostie: sa te consideri superior altor popoare doar pentru ca te-ai nascut intr-o tara sau alta si sa ii dispretuiesti pe altii doar pentru ca s-au nascut intr-o alta tara decat a ta. Asta e esenta nationalismului, a romanismului sau a patriotismului. Russel a spus foarte bine: “Patriotismul este dorinta de a ucide si de a fi ucis din motive triviale”.
    Uite cum satiriza Caragiale, romanismul si prostia celor care sustin o asemenea doctrina penibila:

    http://ro.wikisource.org/wiki/Rom%C3%A2nii_verzi

  9. durruti3434 4 februarie 2011 la 03:29

    Ce revelanta are? in fine, IASR ( Initiativa Anarho-Sindicalista Romania), initiativa a fost formata de un grup informal de anarho-sindicalisti din Romania si de peste hotare.

  10. Ion Negoiaş 4 februarie 2011 la 01:20

    IASR?Cati membri sunt?

  11. durruti3434 3 februarie 2011 la 22:26

    In primul rand, multimim pentru vizita si comentariu, acest articol nu este un “studiu” ci doar o opinie a unui membru IASR, articolul este evident neterminat, poate vom reveni mai tarziu pe acest subiect. Ar fi bine sa nu comparam acum cine, ce si cum a facut, in bagajul ideologiilor autoritare fie ele de dreapta sau de stanga, exista nenumarate greseli, deci nu ar trebui sa faca nimeni pe lupul moralist.

  12. Ion Negoiaş 3 februarie 2011 la 16:00

    Slabut studiu.Daca nationalismul este o ciuma, zise einstein, atunci ele este si o mai mare ciuma(vezi bomba atomica).

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 631 other followers

%d bloggers like this: