102 ani de la asasinarea lui Francisco Ferrer

Nascut in 1859, in Allela, un mic oras aflat in apropierea Barcelonei, Francisco Ferrer a fost un anarhist cunoscut in Europa si America pentru viziunile sale radicale in privinta educatiei.

Ferrer a fost de tanar implicat in miscarea anti-monarhista in Spania. Din aceasta cauza, pentru a scapa de autoritati, a fost nevoit in 1885 sa isi gaseasca adapost la Paris unde a lucrat ca pedagog. El considera ca rolul educatiei este sa incurajeze si sa dezvolte setea naturala de cunostere pe care o au copiii. El vedea atat in Biserica cat si in Stat, institutii cu o agenda publica asupra educatiei, o agenda care are ca scop reproducerea raporturilor de putere, inhibarea setei de cunostere si transformarea personalitatii, astfel incat oamenii sa devina docili si inregimentati. Exemple de practici pe care le da pedagogul spaniol in acest sens, se refera la examene si la invatatrea pe de rost, la practica recompensei si a pedepselor, metode despre care sustinea ca sunt opusul a ceea ce ar trebui sa insemne educatia. Alternativa propusa de el la acest sistem, viza discutia cu elevii si egalitatea dintre elevi si invatatori.

Daca Ferrer s-ar fi multumit doar sa scrie carti despre educatie, el nu ar fi intrat in vizorul autoritatilor. In schimb, acesta, intors in Barcelona, in 1900 pune bazele primei ‘Escuela Moderna’ (Scoala Moderna). Principiul asezat la baza acestei scoli era educatia democratica. Astazi, multe dintre ideile lui Ferrer sunt acceptate ca fiind necesare promovarii unei bune educatii – „stima de sine” sau „respectarea copilului ca individ”, fiind notiuni la care se face referire in orice carte de pedagogie.

In urmatorii ani, apar in Barcelona mai multe scoli inspirate de modeulul propus de Ferrer, iar pedagogul spaniol infiinteaza si o scoala pentru profesori unde erau deprinse metode de predare. In acest timp, scrie mai multe manuale scolare care prezinta lumii invatamantul dintr-o cu totul alta perspectiva decat cea dorita de clasele conducatoare.

In toti acesti ani de activitate, miscarea anarhista din Spania creste din ce in ce mai puternica iar activitatile anarhistilor sunt reprimate puternic. In 1909, autoritatile gasesc pretextul de a actiona, dupa ce o greva din Barcelona se transforma intr-o revolta si Ferrer este arestat. Este impusa legea martiala iar Ferrer este acuzat de tradare si gasit vinovat desi nicio dovada nu insotea aceasta acuzatie.

Francisco Ferrer este executat pe 13 octombrie, iar atentia lumii se indreapta catre Spania. Multe Scoli Moderne sunt infiintate urmand principiile primei Scoli Moderne iar viziunea lui Ferrer asupra educatiei este imbratisata de catre tot mai multi pedagogi din intreaga lume.

Scriitorul si sindicalistul brailean, Panait Istrati scria despre disparitia pedagogului anarhist*: „Dar tocmai prin faptul ca, cu mijloacele sale stiintifice legale, smulgea multimile din ghearele calugarilor papistasi atotputernici si sugrumatori de libertati care vedeau ca le fuge terenul de sub picioare in fata uimitoarei repeziciuni cu care se inmulteau scolile, tocmai din aceasta cauza ii purtau ura si cautau sa-l piara…”

___________________

* Articolul lui Panait Istrati despre Francisco Ferrer, a aparut inCalendarul Muncei„, nr. 20 pe anul 1910, pp. 6872. Citatul este preluat din Panait IstratiPseudonimede Ion Ursulescu, Editura Istros, Braila, 2002, p. 55 

13 răspunsuri la „102 ani de la asasinarea lui Francisco Ferrer

  1. Inginerie sociala poate face numai statul si biserica (religia), deoarece acestea au dogme prin care se impune autoritatea, obedienta, conformitatea etc. Folosesti termenul inginerie sociala fara sa il cunosti in deplin.

  2. Pingback: Teritoriul Liber – Ucraina Anarhistă « I.A.S.R·

  3. @Crstina
    Am spus in comentariul anterior ce urmareste educatia libertara si nu vad nicio legatura intre ea si ingineria sociala – care, de fapt, este proprie regimurilor autoritare. Poti sa explici, te rog, cum „vor anarhistii inginerie sociala”?

    Iar in privinta proiectului Summerhill School – acesta are o solida baza libertara. Anarhistii fac adeseori referire la Summerhill School cand se pune problema educatiei.

  4. Cristina esti practicant religious ? Vorbesti de etatisti si anarhisti ca vor inginerie sociala, dar prin educatia copiilor prin punctele religioasa nu inrobesti individualitate si indepedenta de a alege ? In marea majoritate a cazurilor oamenii nu-si aleg religia ci o urmeaza pe cea primita în familie. Un sondaj realizat printre intelectualii şi oamenii de stiintă credinciosi a aratat ca 90% dintre ei primisera o educaţie religioasa în copilarie.

  5. Independent school
    Independent, or private, schools have more flexibility in staff selection and educational approach. The most plentiful of these are Montessori schools, Waldorf schools (the latter are also called Steiner schools after their founder), and Friends schools. Other independent schools include democratic, or free schools such as Sands School, Summerhill School and Sudbury Valley School, Krishnamurti schools, open classroom schools, those based on experiential education, as well as schools which teach using international curriculum such as the International Baccalaureate and Round Square schools. An increasing number of traditionally independent school forms now also exist within state-run, public education; this is especially true of the Waldorf and Montessori schools. The majority of independent schools offer at least partial scholarships.

  6. Da, etatistii si anarhistii sint la poluri opuse intr-un anumit fel, numai ca scoala tip Summerhill nu este de forma anarhista, dimpotriva. Ca forma de guvernamint or fi cele doua opuse, totusi au un punct comun: si etatistii si anarhistii fac ce vor ei, fiecare, in felul lor vor inginerie sociala. Din cauza asta nu agreez cu nici una dintre aceste pozitii.

  7. Mi se pare aiurea sa implici cuvantul „etatism” pe un blog ANARHIST, si mai ales cand vine vorba de educatia democratica, un sistem in esenta conceput de ANARHISTI si care a fost intotdeauna INDEPENDENT fata de STAT si BISERICA. Ti-am spus si in celelalte mici „polemici” pe care le-am avut cu tine, ca aceste argumente de tip „Cold War” nu merg cu noi anarhistii si socialistii libertari in general. Ca si scolile democratice, noi am fost intotdeauna independenti fata de stat, de fapt anarhistii au fost primi anti-etatisti din istorie, vezi de exemplu William Godwin si Pierre Joseph Proudhon. Comentul tau este ori din nestiinta de cauza (pe care as intelege-o, astfel nu iti raspundea nimeni) ori doctrinar, aplicand prejudecati vechi, unei altfel de „stangi” pe care nu cred ca o cunosti sau nu vrei sa o cunosti.

  8. Nu am stiut ce inseamna educatia democratica, dar din cite citesc nu imi place. Acest fel de scoli nu este acceptabil din punctul meu de vedere. Inteleg ca socialistilor, etatistilor, etc le place aceasta forma de control.

  9. Daca esti interesata de educatia libertara, cred ca Summerhill School este un proiect care o sa iti atraga atentia:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Summerhill_School
    Spre deosebire de educatia traditionala in care sunt reproduse raporturile de putere si ierarhia, in care disciplina si obedienta artificial cultivate iau locul dezvoltarii gandirii critice, educatia libertara isi propune sa formeze indivizi independenti, suverani si capabil de cooperare si ajutor reciproc.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s