Istoria ocupata!

Redau mai jos manifestul studentilor de la facultatile de istorie, litere si sociologie care au initiat ocuparea Facultatii de Istorie a Universitatii din Bucuresti, incepand de joi 24 noiembrie:

Update:

Dezbaterea continua azi la ora 16.00, 26 noiembrie 2011.
Lista actualizata (in lucru!) a revendicarilor studentilor:

• Educatia trebuie sa reprezinte principala prioritate a statului. Cerem respectarea Pactului National pentru educatie, unde se specifica acordarea a minimum 6% din PIB pentru educatie si a minimum 1% pentru cercetare.
• Cerem alegerea reprezentantilor studentilor pe o perioada de 1 an si 6 luni, cu o perioada de campanie electorala de 2 saptamani iar votul sa se desfasoare in decurs de o saptamana pe toata durata programului zilnic de curs.
• Dorim participarea studentilor la sedintele Consiliului Facultatii si ale Senatului Universitatii, precum si accesul la programele cu subiectele ce urmeaza a fi dezbatute si la stenogramele sedintelor.
• Vrem reformarea programelor universitare (60% din trunchiul canonic impus de senat, restul de 40%, la alegerea studentului, format din cursuri teoretice sau cu aplicabilitate practica).
• Cerem introducerea admiterii pe baza de examen (proiect, proba practica,etc) pentru toate cele trei forme de invatamant (zi, frecventa redusa, invatamant la distanta).
• Cerem obligativitatea evaluarii profesorilor de catre studenti. Rezultatele acestor evaluari trebuie sa fie publice.
• Universitatea apartine tuturor. Oricine trebuie sa poata participa la evenimentele si cursurile universitatii, nu doar studentii.
• Cerem ca accesul studentilor in Universitate noaptea sa fie permis pe baza de legitimatie sau carnet de student.
• Cerem ca Biblioteca Centrala Universitara sa fie deschisa pe timpul noptii.
• Vrem ca Universitatea sa nu reprezinte un spatiu de discriminare, opresiune, umilire. Trebuie sa se poata problematiza, discuta si descuraja aceste atitudini. Dorim acces la un proces real de rezolvare a acestor probleme, care sa acorde demnitate si protectie partilor implicate.
• Studentii si cadrele didactice sunt parteneri egali in procesul educational.
• Solicitam autoritatilor competente sa cerceteze masurile abuzive luate impotriva persoanelor care au dorit sa participe la dezbaterea publica „Universitatea si rolul ei civic” din data de 24 noiembrie 2011.

Update:

TEXT FINAL dupa 100 de 0re.

Timp de 100 de ore amfiteatrul Vasile Pârvan, Facultatea de Istorie, București a fost locul privilegiat al dezbaterii.  În jur de 500 de persoane, studenți, profesori și membri ai societății civile au dovedit că se pot depăși non-acțiunea, pasivitatea și logica beneficiului imediat și individual.

Problema aici nu s-a pus sub forma a ceea ce obținem dacă acționăm, ci ce se întâmplă dacă nu acționăm. Non-acțiunea este în sine un mesaj: legitimează practicile abuzive, ineficiente și non-etice din societate.

Solidaritatea, participarea și identificarea de soluții au fost principiile de bază ale dezbaterii.

100 de ore de ISTORIA SE OCUPĂ ȘI SE DEZBATE s-au încheiat.

Continuă UNIVERSITATEA SE OCUPĂ ȘI SE DEZBATE.

REVENDICĂRI

PROBLEMELE SISTEMULUI

  • Educația trebuie să reprezinte o prioritate a statului. Cerem respectarea Pactului Național pentru Educație din 2008, unde se specifică acordarea a minimum 6% din PIB pentru educație și a minimum 1% pentru cercetare.
  • Vrem reformarea programelor universitare (50% din trunchiul canonic impus de senat, restul de 50%, la alegerea studentului, format din cursuri  teoretice sau cu aplicabilitate practică).
  • Dorim participarea studenților la ședințele Consiliului Facultății si ale Senatului Universității, precum și accesul la programele cu subiectele ce urmează a fi dezbătute și la stenogramele ședintelor.
  • Cerem introducerea admiterii pe bază de examen (proiect, probă practică etc.) pentru toate cele trei forme de învățământ (zi, frecvență redusă, învățământ la distanță).
  • Cerem adoptarea imediată a Statutului Studentului prin ordinul Ministrului Educației.
  • Universitatea aparține tuturor. Oricine trebuie să poată participa la evenimentele și cursurile Universității, nu doar studenții.
  • Vrem ca Universitatea să nu reprezinte un spațiu de discriminare, opresiune, umilire. Trebuie să se poată problematiza, discuta și descuraja aceste atitudini. Dorim acces la un proces real de rezolvare a acestor probleme, care să acorde demnitate și protecție părtilor implicate.
  • Studenții și cadrele didactice sunt parteneri egali în procesul educațional.
  • Cerem obligativitatea evaluării profesorilor de către studenți. Rezultatele acestor evaluări trebuie să fie publice și să fie luate în considerare.
  • Cerem ca accesul studenților în Universitate noaptea să fie permis pe bază de legitimație sau carnet de student.
  • Cerem ca Biblioteca Centrală Universitară să fie deschisă pe timpul nopții.
  • Cerem alegerea reprezentanților studenților pe o perioadă de 1 an, cu o perioadă de campanie electorală de 2 săptămâni iar votul să se desfășoare în decurs de o săptămână pe toată durata programului zilnic de curs, și concomitent în toate universitățile din țară.
  • Solicităm autorităților competente să cerceteze măsurile abuzive luate împotriva persoanelor care au dorit să participe la dezbaterea publică „Universitatea și rolul ei civic” din data de 24 noiembrie 2011.

CONDIȚIA SOCIALĂ A STUDENTULUI

Cerem statului mărirea subvenției fondului de burse. Actuala suma alocată fiecărui individ ca bursa este insuficientă pentru a avea un trai decent. Considerăm inacceptabilă această umilința sistematică aplicată studenților.

CONDIȚIA SOCIALĂ A PROFESORULUI

Statutul actual al profesorului este sub demnitatea umană ce poate fi acceptată. Mai mult, remunerația este inacceptabilă, contribuind la scăderea drastică a calității educației.

ARGUMENT

Universitatea trebuie să fie un loc fundamental al dezbaterii. Un spațiu al gândirii critice asupra conceptelor, obiectivelor şi metodelor prezentului.

Factorii de decizie îi încorsetează în prezent discursul şi practicile, înregimentând-o în pofida discursului oficial despre autonomia universitară.

Universitatea a devenit un spaţiu steril, deposedat de idei, convingeri şi idealuri, al cărui unic rost astăzi este de a produce indivizi cu diplomă.

Cunoașterea și accesul la educaţie sunt drepturi inalienabile ale tuturor cetăţenilor. Orice formă de monopol asupra acestora este inacceptabilă, la fel ca și orice formă de mercantilizare a învățământului.

Denunțăm cultura obedienței promovată în școala autohtonă!

Revendicăm autonomia cunoașterii! Dezvoltarea personală, formarea intelectuală, cercetarea și dezvoltarea spiritului critic sunt bunuri comune care nu pot fi înstrăinate de către sfera intereselor private.

Revendicăm Universitatea! Vrem ca rolul Universității să fie cel de a reflecta asupra societății în ansamblu, și nu doar de a răspunde problemelor formulate de piață. Avem nevoie de un spaţiu deschis de dialog şi coeziune socială.

Revendicăm Universitatea pentru că vrem să-i redăm vocaţia iniţială de spaţiu dinamic al efervescenţei ideilor, capabil să analizeze critic prezentul în căutarea unor soluţii mai bune pentru viitor.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s