Contra-revoluţia şi Uniunea Sovietică – Gregori Maximov

Scurt eseu al faimosului anarhist rus, Gregori Maximov, cu privire la înfrângerea Revoluţiei Ruse de la 1917 de către contra-revoluţia din interior (G. Maximoff. Vanguard Vol. 11, No. 5 Oct.- Nov. 1935).

Până de curând se susținea că Marea Revoluţie franceză din 1789-1793 ne-a dat un exemplu clasic de revoluţie şi contra-revoluţie. Chiar și acum mulți sunt de părere că perioada iacobină a fost o perioadă revoluționară, fără a aminti seriile de măsuri contra-revoluționare adoptate de „Conventia Nationala” și faptul că începutul contra-revoluției  a fost căderea iacobinilor. Prin urmare, se deduce că nu poate exista nici o contra-revoluţie, atâta timp cât partidul adus la putere de către revoluție e înca conducător. După cum ni se spune, contra-revoluția apare prin căderea partidului și clasei conducătoare a revoluției, cu triumful unui partid mai moderat și lichidarea cuceririlor revoluționare. Iar aceasta din urmă este în general asociată cu prăbuşirea partidului de guvernământ, cum ar fi răsturnarea dominaţiei iacobine.

Acest etalon depășit este încă aplicat  în evaluarea tendințelor din Rusia. Socialiștii de stat, profesorii liberali „școliți” și chiar și oamenii „educați”, deși vehement opuși bolșevismului, susțin că în Rusia Sovietică are loc o revoluție. Gândind printr-o analogie simplă cu Revoluția Franceză, ei nu vor să admită ideea că un partid revoluționar poate fi transformat într-unul contra-revoluționar. Cred că așa-numitele „excese ale politicilor bolșeviste” se datoreaza dificultăților incidentale în construirea socialismului, că pe termen lung ar putea încetini ritmul revoluției, dar nu o vor opri cu totul. În curând, la această falsitate, care este prezentată atât de rapid de mersul evenimentelor din Rusia Sovietică, vor adera doar oamenii încuiați la minte.

Pentru ce există o revoluție? O revoluție este răsturnarea ordinii politice existente bazată pe exploatare. Înseamnă construirea unei noi ordini, care ridică masele la cel mai înalt nivel de bunăstare, care oferă cea mai extinsă măsură de libertate și de drepturi ale omului, care înlocuiește stăpânirea absoluta a moralității bisericii și a statului prin una bazată pe libertate, egalitate și solidaritate.

La început, Revoluția Rusă a fost o revoluție în acest sens. Între 1917-1918, Rusia a fost cea mai liberă  țară din lume. Libertatea de  exprimare,a presei,a adunării,a propagandei, libertatea în domeniul cercetării științifice, a educației, libertatea individuala de auto-afirmare – a existat libertate nelimitată în aproape fiecare domeniu al vieții. Activitatea spontană și libera inițiativă a luat locul legii; autonomia locală a înflorit sub forma sovietelor, statul reprezentat de oficialități a dispărut ca fumul.

Sclavia economică a fost răsturnată : capitalismul a fost distrus, fiind înlocuit treptat de către organizarea industriei în interesul consumatorilor. Muncitorii au devenit participanți activi ai procesului industrial; viața economică, reprezentată de către comitetele de fabrică și de organizații similare, se modelau de-a lungul liniei federațiilor industriale libere,de-a lungul comunei naționale de producători și consumatori.

Acestea au fost marile cuceriri nemuritoare din acea perioadă cu adevărat revoluţionară. Dar ce este contra-revoluția?

Este doar încercarea de a aduce țara înapoi la starea pre-revoluționară, pentru a restaura privilegiile claselor și a partidelor? Aceasta este definiția clasică a contra-revoluției, dar nu este o definiție completă și precisă, deoarece în Rusia Sovietică nu regăsim revoluție împotriva revoluției și nici o restaurare a puterii claselor și partidelor anterioare. Şi cu toate acestea, există o adevărată contra-revoluţie.

În Rusia Sovietică, toate libertățile au fost eliminate. Apărătorii libertății sunt exilați,închiși și chiar executați. Autonomia locală a fost diseminată. Regulă arbitrară de „birocrat” este readusă la viaţă. Ce putem spune despre sistemul de pașapoarte introdus prin copierea vechiului sistem de reguli și regulamentări ale poliției? Ce putem spune despre interdicția pusă oricăriei activități politice care se abate de la „linia generală” a dictatorului, dizolvarea societății vechi bolșeviste, închiderea membrilor de seamă ai partidului pentru cea mai mică manifestare a independenței gandirii? Nu înseamna asta contra-revoluție în adevăratul sens al cuvântului?

În nici o altă țară nu este aplicată pedeapsa cu moartea pe scară largă ca în Rusia Sovietică : pentru furt, delapidare, mită,banditism – infracțiuni obișnuite sunt pedepsite cu o cruzime medievala. Nici copii nu sunt exceptii de la aplicarea celor mai crude pedepse. Nu este asta contra-revoluție în cea mai pură formă?

În Rusia Sovietică, democrația industială a fost înlocuită cu o ierarhie modelată după tipul organizațiilor capitaliste. S-a născut o nouă clasă conducătoare privilegiată – o birocrație care, neavând proprietate proprie, are controlul necontrolat a managementului în mainile sale.

Toate acestea constituie esența contra-revoluției, deși se potrivește cu greu definiției clasice. Avem aici o caracteristică nouă : un partid revoluționar transformându-se în clasă birocratică. În timp ce scandează lozinci revoluționare, clasa nou formată își consolidează treptat funcțiile ei de clasă, dominația și privilegiile sale.

Toate acestea nu sunt doar un simplu indicent în marșul revoluției. Astfel de denaturări ale revoluției, care produc o formă vicioasă de contra-revoluție ca în Rusia Sovietică, nu sunt înrădăcinate în „necesitatea istorică”, ci în însuși conceptul de socialism de stat și în special în marxismul dictatorial. A susține dictatura este să fi împotriva revoluției, împotriva libertății, împotriva progresului uman.

Procesul de dezamăgire în ceea ce privește Rusia Sovietică, atât de evident în cazul multor revoluționari onești, este abia la început. În curând va crește într-un val puternic întreptat spre scopuri și obiective noi. Acestea vor fi obiectivele comunismului libertar, obiectivele unei noi mișcări, revitalizarea speranței proletariatului internațional și va conduce la o luptă hotărâtă împotriva dictaturilor de orice varietate – și la o libertate bazată pe egalitatea economică.

Un răspuns la „Contra-revoluţia şi Uniunea Sovietică – Gregori Maximov

  1. Bravo din nou, Tani!
    Informarea si propria educare(in speta,autoeducatul /educata) a generat in tine idei pragmatice. Esti produsul(fizic si psihologic) al unei confluente comuniste(cu baza socialista) si capitaliste(din pacate generatia care a creat monstrii).
    In ciuda aparentei tale fragilitati fizice, esti o persoana cu coloana vertebrala si cu viziune clara asupra realitatii care ne inconjoara.
    Imbratisez atitudinea si opinia pe care ai luat-o si pe care o exprimi fara niciun fel de rezerva.
    Felicitari, continua tot asa!
    Simo si Cos.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s