Cerşetorul şi Hoţul – Ricardo Flores Magon

Pe bulevardul vesel vin şi pleacă trecătorii, bărbaţi şi femei, parfumaţi, eleganţi, insultători.Lângă un perete stă cerşetorul, cu mâna întinsă cerşind şi buzele tremurânde imploră servil :

–          Daţi-mi şi mie un ban, să vă ajute Dumnezeu!

Din când în când cade câte o monedă în mana cerşetorului pe care acesta o pune repede în buzunar, spunând laude şi recunoştinţe degradante.Trece hoţul şi nu îşi poate abţine privirea de dispreţ faţă de cerşetor.Cerşetorul se indignează, fiindcă şi indignarea are ruşine, şi răspunde iritat :

–          Nu ţi-e ruşine, vagabondule, să stai în faţa unui om de onoare ca mine? Eu respect legea : nu comit crima de a pune mâna în buzunarul altuia. Paşii mei sunt fermi, ca cei ai unui bun cetăţean care nu are obiceiul de a merge pe vârfuri, în liniştea nopţii, prin case străine.Pot să mă prezint în orice loc; nu mi-e frică de privirea unui poliţist, bogatul mă vede cu bunăvoinţă şi, lăsând o monedă în pălăria mea, mă bate pe umăr şi spune : „Om bun!”

Hoţul apleacă pălăria până la nas, face un gest de dezgust, priveşte în jur şi îi răspunde cerşetorului :

–          Să nu speri că mă ruşinez în faţa ta,cerşetorule josnic! Tu, cu onoare? Onoara nu trăieşte în genunchi aşteptând să tragă de osul pe care trebuie să-l roadă. Onoarea e mândria în excelenţă. Nu stiu dacă am onoare sau nu, dar îţi mărturisesc că mi-e ruşine să-l implor pe bogat să-mi dea, pentru Dumnezeu, o fărâmitura  pe care mi-a jefuit-o. Încalc legea? E adevărat; dar legea e total diferită de justiţie. Încalc legea scrisă de burghez şi această încălcare conţine în sine un act de justiţie, fiindcă legea autorizează jaful bogatului în prejudiciul celui sărac, iar când smulg de la bogat partea ce acesta a furat-o de la sărac, execut un act de justiţie. Bogatul te bate pe umăr fiindcă slugărnicia ta, josnicia ta abjectă, îi garantează să se bucure de ceea ce ne-a furat ţie, mie şi tuturor săracilor din lume. Idealul bogatului e ca toţi să avem inima cerşetorului.Dacă ai fi om, ai muşca mâna bogatului ce-ţi aruncă fărâmituri de pâine!Te dispreţuiesc!

Hoţul scuipă şi se pierde în mulţime. Cerşetorul îşi aruncă ochii în cer şi geme :

–          Daţi-mi şi mie un ban, să vă ajute Dumnezeu!